برگشت وجه بیست میلیارد ریالی به شاکیان املاک در مشهد با ۱۰ موبایل پرفروش از برند‌های مختلف آشنا شوید + جزئیات و تصاویر (۷ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره‌بها مشخص شد | رقم‌های جدید روز‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود طلا و سکه را در مشهد چند بخریم؟ (۷ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۷ تیر ۱۴۰۳) | پیشتازی هر گرم طلا در کانال ۳.۴ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی امروز در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) | جک جی ۴، ۸۳۰ میلیون تومان قیمت خودرو‌های داخلی در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷، ۸۰۸ میلیون تومان شد اقتصاد، اولویت اول دولت آینده باشد مطالبه معدن کاران خراسانی برای اصلاح تعرفه واردات ماشین آلات معدنی ارزهای دیجیتال نزولی شدند (۷ تیر ۱۴۰۳) تجربه دلار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره‌های گذشته چه بود؟ پیاز و سیب زمینی کیلویی چند؟ | قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟ قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در تیرماه ۱۴۰۳ مشخص شد+ جدول هوادارن سعید جلیلی در انتظار حضور او در استادیوم تختی مشهد قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ شناسایی شبکه توزیع خارج از شبکه نوار تست قند خون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مهمانی‌هایی که به خاطره تبدیل شدند | از هزینه گزاف ولیمه حاجیان تا سفره‌هایی که هر روز آب می‌روند

  • کد خبر: ۲۳۵۳۵۶
  • ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
مهمانی‌هایی که به خاطره تبدیل شدند | از هزینه گزاف ولیمه حاجیان تا سفره‌هایی که هر روز آب می‌روند
با بازگشت زائران از سفر زیارتی حج، این روز‌ها برگزاری مراسم ولیمه حجاج با وجود هزینه‌های بالا، به یک معضل برای حاجیان و خانواده‌های آنان تبدیل شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، شاید همین ۱۰، ۱۵ سال پیش بود که وقتی حاجیان از سفر زیارتی بیت الله الحرام باز می‌گشتند شور و هیجان خاصی در محله‌ها و خانه هایشان برپا بود. از نصب پرده‌های تبریک بازگشت گرفته تا قربانی کردن گوسفند پیش پای حاجیان، از پهن کردن سفره‌های ولیمه از این سر خانه تا آن سر حیاط‌های باصفای خانه‌ها گرفته تا دعوتی‌های ۷۰۰، ۸۰۰ نفر تا ۱۰۰۰ نفر یا شاید هم بیشتر؛ حکایت از لحظه‌های خوشی داشت که حالا انگار به خاطره تبدیل شده اند.

ولیمه دادن برای حاجیان یکی از مستحباتی ست که اگر به درستی انجام شود، ثواب زیادی دارد و سبب صله رحم می‌شود. اما این روز‌ها ولیمه یا مهمانی حجاج با قیمت‌های سرسام آوری رو به رو شده تا جایی که یک مهمانی ساده حداقل بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در بردارد. مراسمی که بعضا به دلیل آپارتمان نشینی و کوچک شدن فضای خانه ها، در سالن‌ها یا تالار‌های پذیرایی یا رستوران‌ها گرفته می‌شود. 

همزمان شدن این ایام با ایام عید غدیر و نزدیک شدن به ماه محرم، بازار عروسی‌ها هم داغ شده و عروس و داماد‌های بسیاری راهی خانه بخت می‌شوند. مشکلی که در کنار هزینه‌های سنگین یک ولیمه ساده، رزرو کردن جای خالی در تالار‌های پذیرایی را دشوارتر از هر زمان دیگری کرده است. 

مشکلات رزرو کردن تالار پذیرایی به دلیل همزمان شدن با عروسی‌ها

محسن هاجرپور که والدینش قرار است چند روز آینده از سرزمین وحی به مشهد بازگردند، به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: تصمیم گرفتیم ولیمه سفر حج پدر و مادرم را در تالار پذیرایی در شاندیز بدهیم. اما به دلیل پر بودن وقت تالار‌ها به شدت به مشکل خوردیم. از طرف دیگر تاریخ بازگشت پدر و مادرم نیز چند نوبت تغییر کرد و مجبور بودیم وقت رزرو کرده تالار را کنسل و وقت دیگری را رزرو کنیم که این موضوع با توجه به همزمانی مراسم‌های عروسی در این ایام، مشکل ما را دو برابر کرد. به دلیل برگزاری مراسم‌های عروسی در شب ها، اغلب ولیمه‌های حاجیان برای وقت ظهر و ناهار برنامه ریزی شده اند. 

وی درباره هزینه مراسم ولیمه خانواده خود نیز گفت: غذا از چلو مرغ با قیمت ۱۵۰ هزار تومان تا چلوکباب ۳۵۰ هزار تومان با مخلفات آن متغییر است. ما برای مراسم خود ۲۰۰ نفر مهمان داریم و برآورد هزینه ما در کمترین حالت حدود ۶۰ میلیون تومان است. 

افزایش قیمت نهایی غذا به علت گرانی گوشت 

امیر امیریان، رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد هم به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: ظرفیت رستوران‌ها اغلب محدود است و در بهترین حالت ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر گنجایش پذیرایی از مهمان را دارد. اغلب ولیمه‌های حاجیان نیز بیشتر از این رقم مهمان دعوت می‌کنند. به همین دلیل بیشتر مراسم‌های ولیمه در تالار‌های پذیرایی برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به گرانی شدید قیمت گوشت و تاثیر آن بر قیمت نهایی هر پرس غذا اشاره و اظهار کرد: یک پرس چلوکباب با نوشابه، ماست و سالاد در رستوران حداقل ۲۵۰ هزار تومان، کباب برگ ۳۵۰ هزار تومان و چلوگوشت ۷۰۰ هزار تومان است. به دلیل گران تمام شدن هزینه یک مهمانی ساده، اغلب مهمانی‌ها از جمله ولیمه حاجیان با قیمت‌های حداقلی برگزار می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد با بیان اینکه طی دو سال گذشته بسیاری از واحد‌های صنفی از کار کناره‌گیری کردند و تعدادی نیز برای اینکه بتوانند دخل‌وخرج را هماهنگ کنند از نیرو‌های خود کاسته‌اند، تصریح کرد: افزایش حداقل ۵۰ درصدی هزینه‌های رستوران داری و افزایش حدود ۷۰ درصدی مواد اولیه نسبت به سال‌های گذشته باعث شده تا شاهد تعطیل شدن رستوران‌ها باشیم.

وی با ابراز ناراحتی از این موضوع که گرانی غذا موجب شده تا مشتریان مراجعه‌کننده به رستوران کمتر از حد معمول غذا سفارش دهند، مثلا یک خانوار ۵ نفره برای ۳ نفر غذا سفارش می‌دهد که این موضوع بسیار برای ما ناراحت کننده است، افزود: افزایش قیمت با توجه به شرایط موجود و تورم شدید در بازار مواد غذایی غیرقابل‌اجتناب است متأسفانه قدرت خرید مردم بسیار کم شده و از طرفی هزینه‌های رستوران‌داری مانند هزینه کارگر و از همه مهم‌تر اجاره بهاء و هم‌چنین مواد غذایی با افزایش چشمگیر همراه بوده است لذا طبیعی است که این عوامل بر ریزش مشتریان و از طرف دیگر کاهش درآمد رستوران‌ها تأثیرگذار است.

صرفه جویی اقتصادی با مهمانی‌های کوچک‌تر 

با این حال برخی از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند مهمانی ولیمه حاجیان خود را با تعداد مهمانان کمتر و در خانه برگزار کنند. در این رابطه مهدی حسینی به خبرنگار ما گفت: ما قصد داریم مهمانی ولیمه پدرم را در خانه با تعداد ۵۰ نفر مهمان برگزار کنیم. علاوه بر هزینه هر پرس غذای چلوکباب ۲۵۰ هزار تومان، هزینه شیرینی و میوه نیز وجود دارد. 

وی ادامه داد: هزینه نهایی برای ما در حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان تمام می‌شود. 

حال باید دید که با شرایط اقتصادی و گرانی‌ها که البته فقط مختص ولیمه‌های حاجیان نیست و عروسی‌ها و مهمانی‌های بزرگ را هم تحت الشعاع خود قرار داده، آیا مردم از خیر مهمانی دادن می‌گذرند یا بار دیگر شاهد رواج مهمانی‌های خانگی با تعداد محدود مهمان هستیم یا خانواده‌ها با قرض و وام و به ضرب و زور هم که شده، دست از مهمانی‌های بزرگ نمی‌کشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->